maanantai 16. maaliskuuta 2020

Salkku ensimmäistä kertaa miinuksella

Tämä korona osoittautuikin paljon vakavammaksi taudiksi ja ehkä myös pitkäkestoisemmaksi, kuin mitä aluksi (omasta mielestä) näytti. Itse olen vähän hämmentynyt armaan kotimaani toimista, tai lähinnä toimettomuudesta asiassa. Koulujen ja päiväkotien sulkemista odotellessa blogin aihe jälleen salkku.

Oma salkku eli kaikki sijoitukset näyttävät tänään ennen pörssin aukeamista vajaa - 20 %. Salkun yksittäisistä osakkeista vain yksi on plussalla jotain 50 %, mutta sen volyymi ei riitä vetämään salkkua plussalle. Tämä on ensimmäinen kerta sijoitushistoriassani, kun koko salkku on miinuksella.

Muistan, kun ensimmäinen osake salkussa laski miinuksen puolelle (Ponsse). Oli kesäloma, olin aivan hermona mökillä ja kyttäsin kursseja jotain 5 kertaa päivässä. Ajatukset kiersivät kehää ja hikoilutti. Eivät ne sieltä kyttäämällä nousseet, ja saman tien kun osake meni vähänkin plussalle (about 5 %), myin kaikki Ponsset mäkeen. Oh lá lá, mikä "sijoittaja"! Kunnon pro-meininki. 😂

Nyt jälkikäteen olen iloinen, että oma hermoilu tuli hikoiltua ulos ensimmäisten osakkeiden kanssa ja sen jälkeen on meno rahoittunut. Minulla on sijoitussuunnitelma, jonka toki kopioin viisaammilta. Alussa en edes ymmärtänyt lukemaani, mutta kyllä se sieltä on avautunut, kun vaan jankkaa. Tästä voin jatkaa toisella kertaa.

Tällä hetkellä en kuitenkaan ole hermostunut enkä ärtynyt. Käyn kurssit katsomassa avauksessa ja lopeuksessa, ihan vain mielenkiinnosta. Olen kuin viilipytty, pinta ei aaltoile. En aio myydä yhtään osaketta, päin vastoin ostaa lisää joka kuukausi pienillä summilla. Miksi näin?
Olen henkisesti kasvanut sijoittaja, ja se kohdallani tarkoittaa, että:
  • Minulla ei ole kanttia sijoittaa velkavivulla eli kaikki sijoituksiin menevät rahat on revitty selkänahasta. 
  • Sijoitan vain sellaista rahaa, jota en "tarvitse". Eli asumis-, ruoka-, lääke-, vaate- ja hupirahoja ei sijoiteta. 
  • Aikahorisonttini sijoitusmarkkinoilla on vielä verrattain pitkä, noin 25 vuotta. Siinä ehtii tulla vielä monta nousua ja muutama laskukin. 
  • Valitut firmat ovat sellaisia, joihin uskon. Ymmärrän, että voin olla väärässä valinnoissani.
  • Olen enemmän suuntautunut nyt osinkotuottoon (eli sillä on väliä, kuinka monta osaketta minulla on) kuin arvonnousuun. Tällä hetkellä ymmärrän hyvin, että osingonmaksua saatetaan jossain yrityksissä juuri nyt rukata. Sekään ei haittaa, minulla on aikaa hankkia lisää kappalemääriä, ja siinä vaiheessa kun lähdemme jälleen osingonmaksu-uralle, tähän laariin sataa enemmän. 
Näin tänään. Huolehtikaa toisistanne ja stay safe! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti