Kaikki taloudellisen katastrofin ainekset olivat potentiaalisesti
kasassa siinä vaiheessa, kun päätin ottaa toisen luottokortin. Itselläni
oli siinä vaiheessa sellainen pieni ääni takaraivossa ja jännitys
mahassa, että mitähän tästä nyt seuraa, pysyykö hommat hanskassa. Äänen
suljin pontevasti mielestäni ja marssin kohti tuntematonta. Nyt näin
puolen vuoden jälkeen ja yllättävää kyllä, tämä Amex näyttää sopivan
minulle oikein hyvin.
Suurin syy on ehkä se, että tällä
Amex-puljulla lasku luodaan automaattisesti koko laskutuskauden
kertyneelle summalle ja näen sovelluksesta kulutukseni, laskukertymäni,
eräpäiväni yms. Nyt jostain syystä Visan puolella minulla on
minimilaskutus jokin 80 €/kk eikä siellä puolella ole saatavilla Pivoa
kummempaa sovellusta, koska kortti on pankin kytkykortti eli ilmainen
(ja syksystä en tiedä, koska tuo amexin vuosimaksu on sen verran
suolainen, että en sitä jatka). Pivokin on ihan jees, mutta Amexin
sovellus on parempi kulutuksen seurantaan.
Koska tiedän
hövelin itseni eikä tavoitteena ole luottokorttivankeus, niin olen
Amexia käyttänyt suoraan siten, että käytön jälkeen olen heti kotiin
päästyäni maksanut käyttämäni summan pois tililtä enkä siis käytännössä
käyttänyt sitä luoton puolta perinteisessä mielessä. Luottokortti on
kuitenkin pakko olla olemassa, joten tämä tapa on se ainoa tapa minulle
käyttää korttia. Kiva testailla, paljonko pisteitä ehdin kerätä tässä
ilmaisen kokeiluvuoden aikana, niitä sen kummemmin kuitenkaan
tavoittelematta.
Kunhan saan sen Visan nollille (taas)
siinä maaliskuussa, ainakin maksusuunnitelmani mukaisesti, niin tämä on
se aiottu tapa käyttää myös Visaa. TAI jos sitä luoton puolta nyt
jostain syystä tarvitsee, niin sitten selkeä maksusuunnitelma. Esim
tonnin lennot visalle ja niitä sitten maksetaan seuraavat 4 kuukautta
tasaerin tms. Ehkä huono esimerkki, koska lomaan ei käytetä enää visaa,
lomarahat pitää olla etukäteen säästössä.
Ja itse asiassa, tuli
vastustamaton halu vähän testailla henkisiä limiittejä. Eli ajattelin
olla käyttämättä luottokorttien luotto-ominaisuutta huhtikuussa. Sen jo
kirjasinkin buduun ja nyt kun sen tänne laitoin, niin sittenhän se
tapahtuu. Eli tipaton huhtikuu tulossa (ja pari kuukautta aikaa
henkisesti valmistautua). Ja se olisikin oman muistini mukaan sitten
ensimmäinen sen jälkeen, kun olen luottokortin hommannut. Eli noin 20
vuoteen. Että sori pankki ja muut palveluntuottajat, tämä entinen
kultapossuasiakas siirtyy takaisin perustasolle.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste amex. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste amex. Näytä kaikki tekstit
sunnuntai 6. tammikuuta 2019
maanantai 10. syyskuuta 2018
Luottokorttisäätöä
Taannoinen havahtuminen pankin palvelumaksujen Visa-kytkyyn on kytenyt nyt koko kuuman kesän ja ärsytyskynnys noussut yli tason "tarttis tehrä jotain". Sen verran peruspohjalaista ärsyttää, että täräytin sitten vuodeksi kultaisen AMEXin kokeiluun, kun ilman vuosimaksua sen nyt sai. (Kiinnostuneet luonnollisesti tsekkaavat, onko kamppis vielä meneillään).
Edelleen kytee ihan koko pankki, ja olen jopa miettinyt niin radiakaalia vaihtoehtoa, kuin pankin vaihto. Tätäkin ajatusta olen nyt hautonut koko kesän, mutta yllättävän vaikeaa vaihto on. Danskesta ja Nordeasta pysyn kaukana, joten vaihtoehtoja ei ihan järkyttävästi jää. Äss-pankki?
Miksi näin, eikös tämä ole lähinnä riski ja täysin tavoitteiden vastaista?
Onhan se. Perustelen itselleni tätä kuitenkin seuraavasti. Visa on toki kk-maksuton noin periaatteessa, jos vain lyhentää summan aina nolliin ja sehän ei ole Tuhlurilta onnistunut moneen aikaan. Järkyttävällä käytöllä se tuo sen edun, että pankkipalvelut ovat ilmaisia. Tosin Tuhluriprinsessan määrittelemällä järkevällä käytöllä ei ole käytännössä etuja, kun käyttö ei enää kata noita pankkikulujakaan, joten voin kokeilla nyt korttia, jossa esim ostot kerryttävät pisteitä, joita voi vaihtaa vaikka lentopisteiksi. Vuoden koeajalla ehtii katsoa, onko kortista oikeasti omalla kohdallani enemmän hyötyä kuin haittaa ja jos vuodessa vedän molemmat kortit limiittiin, niin...niin..no, en nyt keksi tähän mitään. Kortit poikki ja 2 vuoden maksusuunnitelma kehiin.
Edelleen kytee ihan koko pankki, ja olen jopa miettinyt niin radiakaalia vaihtoehtoa, kuin pankin vaihto. Tätäkin ajatusta olen nyt hautonut koko kesän, mutta yllättävän vaikeaa vaihto on. Danskesta ja Nordeasta pysyn kaukana, joten vaihtoehtoja ei ihan järkyttävästi jää. Äss-pankki?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)